directie@de-buut.nl 035 - 603 56 78 Route

Gezonde school

Gezonde school

Sinds schooljaar 2019-2020 streven wij als school ernaar om een Gezonde School te worden. Gezonde School is een programma dat scholen ondersteunt om te werken aan een gezonde leefstijl. Dit gebeurt binnen acht verschillende thema’s (bewegen en sport, gehoor, hygiëne, mediawijsheid, milieu en natuur, relaties en seksualiteit, roken en alcohol, slaap, voeding en welbevinden). Het werken aan een gezonde leefstijl als school doen wij niet alleen, hierbij worden wij begeleid door een adviseur van de GGD. Binnen de school hebben wij een Gezonde School coördinator (Anouk van Rossum) aangesteld, samen met de adviseur van de GGD vormt zij een team waar u met vragen terecht kunt. Het uiteindelijke doel is om voor elk thema een vignet aan te kunnen vragen en die vervolgens ook te ontvangen. Met het vignet op zak kunnen we laten zien dat we een officiële Gezonde School zijn.

Het worden van een Gezonde School heeft voordelen voor alle betrokken partijen binnen de school. Om een paar voordelen te noemen. Leerlingen die gezond zijn, zitten vaak lekkerder in hun vel. Gezond gedrag wordt nu niet alleen thuis gestimuleerd, maar ook op school. Het werken aan de gezondheid draagt ook bij aan de gezondheid van de medewerkers.

Vanwege al deze voordelen willen wij als school goed voorbeeld gedrag laten zien en vragen wij ouders om ons te ondersteunen in het brengen van deze boodschap naar onze leerlingen. Leraren en andere medewerkers op school geven het goede voorbeeld aan leerlingen. De Gezonde School-aanpak sluit aan bij wat we als school al doen aan gezondheidsbevordering en versterkt wat goed gaat. Met deze aanpak maken we van losse activiteiten één geheel. De aanpak bestaat altijd uit drie fasen: voorbereiden, uitvoeren en evalueren. Zo werken we doelgericht en efficiënt aan een gezonde leefstijl. De brede betrokkenheid van school en ouders en verzorgers is een succesfactor in elke stap!

Voeding

In het schooljaar 2019-2020 zijn wij gestart met het thema Voeding. Om voor het thema Voeding het vignet te behalen wordt er op vier verschillende pijlers (educatie, schoolomgeving, signaleren, beleid) gewerkt aan het thema. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen bewustwording, kennis en mogelijkheden aan te bieden wat betreft de inhoud van een gezonde leefstijl en hoe dat eruit ziet.

Een greep aan wat we tot nu toe binnen dit thema verzorgen. Zo is ons schoolplein vanaf 2019 rookvrij, hebben wij de subsidie voor Jong Leren Eten mogen ontvangen, hebben leerlingen in de bovenbouw flesjes water op tafel staan, planten we eetbare planten op het schoolplein en gaan we op excursie naar de kinderboerderij of naar de imker.

Ook hebben we in stapjes al gerealiseerd:

* ons schoolplein is rookvrij gemaakt

* leraren eten zelf ook gezond in de klas

* er is een nieuw traktatie beleid waarbij we ouders verzoeken tot gezonde traktaties

* ons schoolplein is voorzien van nieuwe uitdagende toestellen die meer beweging op het schoolplein realiseren

* de school voorziet een bepaalde periode in schoolfruit

Hieronder vindt u de link naar ons Voedingsbeleid:

Voedingsbeleid

Relaties en Seksualiteit

In het schooljaar 2021-2022 zijn wij gestart met het thema Relaties en Seksualiteit. Om voor het thema Relaties en Seksualiteit het vignet te behalen wordt er op vier verschillende pijlers (educatie, schoolomgeving, signaleren, beleid) gewerkt aan het thema. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren respect voor elkaar te hebben ongeacht het geslacht of seksuele geaardheid.

Een greep aan wat we tot nu toe binnen dit thema hebben gerealiseerd. We hebben als team in het schooljaar 2021-2022 een visie gevormd op relationele en seksuele vorming, welke we hier graag delen. ‘ Op deBuut leren kinderen om zichzelf te (mogen) zijn. We leren kinderen dat ze grenzen mogen en durven te geven, waarbij ze respect hebben voor zichzelf en voor anderen. Binnen een veilige en vertrouwde omgeving leren we dat we alles bespreekbaar mogen maken, dat iedereen zijn eigen normen en waarden heeft, dat acceptatie en communicatie hoog in het vaandel staan en dat vertrouwen de basis is waar we verder op bouwen.’

Het team heeft een teamtraining gehad, waarbij zij zijn getraind in de relationele en seksuele vorming van kinderen van 0 tot en met 12 jaar. Daarnaast hebben we een nieuwe methode aangeschaft (Kriebels in je Buik) om onze leerlingen structureel les te geven in relationele en seksuele vorming. En tot slot doen we (natuurlijk al langer) mee aan de week van de Lentekriebels!