info@de-buut.nl 035 - 603 56 78 Route

Het onderwijs

Daltononderwijs

Voor ons is ieder kind uniek. Daarom is ons onderwijsconcept gebaseerd op de vijf kernwaarden van het Daltononderwijs:

  • Zelfstandigheid
  • Vrijheid en verantwoordelijkheid
  • Samenwerken
  • Reflectie
  • Effectiviteit

Op onze school is en blijft het opdoen van kennis en vaardigheden van groot belang. Leerlingen worden uitgedaagd en geholpen het beste uit zichzelf te halen. Wij geven de kinderen het vertrouwen om zoveel mogelijk zelfsturend en zelfregulerend te leren, zelfstandig én in samenwerking met andere kinderen.

Naast de cognitieve ontwikkeling willen wij de kinderen vaardigheden meegeven voor het leven. Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn belangrijke daltonprincipes. Soms associëren ouders vrijheid met vrijblijvendheid maar vrijheid in het daltononderwijs betekent heel wat anders. Op onze school heerst er geen vrijblijvendheid. Wij maken duidelijke afspraken met onze leerlingen. Onze leerlingen krijgen bijvoorbeeld elke maandag een weektaak met het werk dat zij de komende week moeten afronden. Leerlingen hebben de vrijheid hun weektaak naar eigen inzicht te plannen. Daltononderwijs is geen onderwijs waar leerlingen met de armen over elkaar afwachten tot de leerkracht opdrachten geeft. Leerlingen leren er initiatief te nemen en krijgen ruimte om naar eigen inzicht te werken. Dat bereidt hen voor om later, in de maatschappij, in vrijheid te kunnen leven en werken.

Thematisch onderwijs

Op onze school bieden wij krachtig en betekenisvol onderwijs mede doordat wij gebruik maken van de methode Alles-in-1. Dit is een methode voor thematisch, samenhangend onderwijs voor de basisschool. Zaakvakken, expressie, taal, techniek, cultuur – en meer – komen in logische samenhang aan bod. De methode voldoet aan alle eisen en wensen die in de Wet op het Primair Onderwijs staan beschreven.

Nieuwsgierigheid en verwondering zijn de belangrijkste voorwaarden om tot leren te komen. De verplichte vakken worden zoveel mogelijk in samenhang aangeboden. Door de vakken binnen één thema te houden, schep je ruimte voor betrokkenheid en wordt de natuurlijke nieuwsgierigheid van ieder kind geprikkeld. Tevens biedt Alles-in-1 vele differentiatiemogelijkheden en dagelijks afwisselende werkvormen en vaardigheden. Dit zorgt voor plezier, een brede ontwikkeling én zelfvertrouwen die wij onze leerlingen willen bieden.

We werken jaarlijks schoolbreed (dus vanaf groep 1) aan 5 projecten uit de methode Alles-in-1. Denk bijvoorbeeld aan projecten over Europa (aardrijkskunde), voeding (cultuur), middeleeuwen (geschiedenis), energie (techniek), dieren (natuur).

Wie staan er voor de klas?

Ontmoet het team